De 4 P's

30 september 2016 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Hallo beste volgers!

Hier weer een blog van de avonturen van Marije en Herman ;). Dit keer vanuit Los Angeles.

De titel doet natuurlijk een marketing verhaal vermoeden maar niets is minder waar. Onze 4 p's staan voor Plezier, Plannen, Parken en Pain in the Ass.

Laten we maar meteen bij de laatste P beginnen die van Pain in the Ass. Dat zijn namelijk de Amerikanen en Chinezen eigenlijk wel een beetje. De Chinezen omdat die echt overal lak aan hebben en doen waar ze zin in hebben. Nu is dat niet zo erg als het er een paar zijn, maar wij hebben beide in ons hele leven nog nooit zoveel Chinezen tegelijk gezien. Autorijden kunnen ze ook totaal niet. Voor ons reed een heel gezin zonder reden een weiland in en nam onderweg meerdere paaltjes mee. Die moest Marije Schumacher (hierover later meer) vakkundig ontwijken. Olaf Mol had hier vast lovend commentaar opgegeven op RTL7 GP. Ook de Amerikanen kunnen er werkelijk niets van. Bij elke bocht of elke heuvel wordt er geremd. En aangezien wij slechts 5 maanden de tijd hebben om de wereld te zien balen wij bij elk derde remlicht die we zien.

Op zich is het niet verwonderlijk natuurlijk dat de Amerikanen er niets van kunnen. Zij krijgen het rijbewijs namelijk bij een mega verpakking wasmiddel die ze bij de Walmart kopen. Zodra ze hebben afgerekend geven ze de coupon (want daar zijn ze dol op) erbij die recht geeft op het ontvangen van een rijbewijs. Die lui kunnen er echt niets van! (In werkelijkheid halen de Amerikanen het rijbewijs op een parcours van het CBR nadat ze met pa of ma een paar keer hebben geoefend).

Ik zeg niet dat ik een ster ben achter het stuur of dat alle Nederlanders nu zo goed kunnen rijden maar de Amerikanen kunnen het echt niet. Omdat Marije haar navigatie skills niet de allerbeste zijn en ik regelmatig onrustig word achter het stuur door de rijstijl van de Amerikanen, hebben we gekozen voor een team aanpak. Marije rijdt en ik navigeer. Tot nu toe gaat dit echt super en rijdt Marije lekker door. Natuurlijk haalt ze links en rechts nog wel eens door elkaar maar dat zorgt voor leuke momenten in de auto. Verder houdt ze zich keurig aan de regels en laat ze zien dat een bergachtig bochten parcours, zoals in Yellowstone, haar perfect ligt.

Samen kwamen we wel tot de conclusie dat, als wij president kandidaat zouden zijn in dit land, we in ieder geval het halen van het rijbewijs d.m.v gedegen lessen verplicht stellen. Tevens schaffen we alle stopborden af en plaatsen we rotondes. Die mensen die die stopborden maken worden ontslagen en krijgen direct een nieuwe baan bij de plaatselijke rotonde specialist!

De P van Parken heeft de afgelopen weken toch wel echt centraal gestaan. We hebben net Yellowstone (VS) achter ons gelaten en hebben daarvoor tijd gespendeerd in Banff en Jasper National Park in Canada. Echt wat een natuur hebben we gezien. Het ene nog mooier dan het andere. Wat zijn er toch prachtige en bijzondere plekken op onze aarde. Lake Louise in Canada en de Morning Glorie Pool in Yellowstone hebben de meeste indruk op ons gemaakt. Foto's hiervan kan je vinden onder foto's. In de parken zelf hebben we vooral veel gezien door te hiken. Sommige dagen zijn we wel 6 uur bezig geweest. Vooral in Yellowstone hebben we een arsenaal aan wilde dieren gezien. Van zwarte beren tot uilen. Echt fantastisch!

In de parken verblijven we vooral in hostels of in goedkope hotels. Het voordeel van de hostels is dat je mensen over de hele wereld ontmoet. Waar Marije en ik normaal overdag met onze collega's over de dagelijkse dingen praten doen we dat nu met mensen uit de VS, Canada, Australië, Engeland, Japan en zo kunnen we nog wel 20 landen op noemen. Hier leren we veel van en krijgen we waardevolle tips voor de volgende landen die we gaan bezoeken.

Tussen de parken in hebben we nog 2 nachten bij familie van Marije geslapen in Edmonton. Jessica (nicht) en Ziggy waren onze hosts. Erg leuke tijd gehad en leuke dingen gedaan waaronder een event bezocht waar "First Nation" indianen een optreden verzorgden. Vervolgens lekker gegeten waarbij ook Marije haar neef Carson bij aan sloot. Ook hebben we het plaatselijke winkelcentrum bezocht. We hadden beide meerdere Malls in Noord Amerika gezien maar deze sloeg echt alles. Er zat een waterpark a la Duinrell in , een indoor pretpark met achtbanen en een complete ijshockey baan met tribunes en al. Echt top dagen geweest hier dus.

Tot nu toe beleven we hier erg veel plezier (2e P) samen en komen we meer en meer tot de conclusie dat wij het reizen zelf (lees vliegen) eigenlijk allebei geen klap aan vinden (op moment dat jullie dit lezen zitten wij 14 uur in net vliegtuig naar Brisbane). We genieten vooral van al het moois op aarde, de gastvrijheid en het gezelschap van andere aardbewoners en dat dat toch wel hetgeen is waar we op hoopten. Tevens beseffen we meer en meer dat we toch wel een beetje bevoorrecht zijn. Mensen die vragen naar onze reis hebben vaak zelf maar 10 tot 15 vakantiedagen en Marije en ik kunnen na vijf maanden onbetaald verlof weer terecht bij onze huidige werkgevers. Dit is toch wel iets speciaals en dit beginnen we beide steeds meer in te zien. Ook zijn we nu al enorm blij dat we deze stap nu hebben genomen en niet gewacht hebben tot later zoals veel mensen die we spreken dat wel hebben gedaan. Ze zeggen dat ze veel minder vitaal zijn en hierdoor niet alles kunnen belopen zoals wij dat nu wel kunnen.

De laatste P is die van Plannen. We zijn van 1 oktober tot 3 november in Australië en na dat vele gewandel en gevlieg (in totaal al 8 vluchten gehad) lijkt het erop dat we deze maand als vakantie plannen. We hebben een auto gehuurd en gaan van Cairns langs de kust naar Melbourne rijden. Het strand bezoeken zal dan vaak op de planning staan!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties en berichtjes die wij hebben mogen ontvangen!

Wij wensen iedereen een fijne dag en tot de volgende blog!

Groet Marije en Herman

1. Linda:
    30 september 2016
    Wauw wat heerlijk klinkt het! Heel herkenbaar wat jullie schrijven over de Chinese toeristen haha. Foto's zijn prachtig en ik waan me weer even terug in Canada, thanks! Veel plezier in Australië :-)
  2. Joris van Hittersum:
    30 september 2016
    Wat leuk om te lezen allemaal! Blijf lekker genieten en veel plezier in Australië!! :)
  3. Jolanda van de Graaf:
    30 september 2016
    Wij zijn gister net thuis gekomen van een vakantie in Amerika en we kunnen ons helemaal vinden in het autorijverhaal. Heel herkenbaar! Gelukkig zijn de wegen er wel zo breed en zo veel dat er meer ruimte is en dat het dus meestal allemaal net goed gaat. Veel plezier nog verder!
  4. Herman:
    30 september 2016
    Ha, dat met die chinezen is heel herkenbaar. Pracht verhaal, geniet er lekker van,

Groeten Herman
  5. Bastiaan en Leanne:
    30 september 2016
    Mooi verhaal, jullie vermaken je goed! Geniet ervan!!
  6. Jurian:
    Beste Herman,

Het lijkt mij overigens ook helemaal niet verstandig dat jij gaat rijden, want ook in het buitenland hebben ze vast een snelheidslimiet!?!?!?!

Gr. Jurian
  7. Nicky:
    30 september 2016
    Nou ik lees het al: xcore is niets vergeleken met jullie 6 uur hiken! Mooi reisverhaal en super om te lezen. En wat een mooie foto's... Geniet ervan en een goede reis!
  8. Miranda:
    30 september 2016
    Klinkt fantastisch. Mooi om te lezen dat jullie volop aan het genieten zijn en bewust zijn dat jullie bevoorrecht zijn. Blijf genieten, maak nog meer mooie herinneringen! Xx
  9. Sander:
    1 oktober 2016
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's. Veel plezier in Australië!
  10. Beatrix:
    1 oktober 2016
    Thanks voor weer een P rachtig verslag!
    Heel veel P lezier nog en lekker relaxen, hebben jullie ook zeker verdiend ;)
  11. Tom:
    2 oktober 2016
    Niks verkeerd over mijn Califonische rijbewijs he!
    Verder hebben jullie gelijk hoor wat rijvaardigheid, stopborden en Aziatische kunstjes betreft. De lokalen noemen dat DWA. Drive while asian wordt wel gezien als een racistische opmerking trouwens, zoiets berust ook op vooroordelen natuurlijk.
    Anyway, hier alles goed. De kachel gaat weer aan, iedereen gezond en we kijken uit naar jullie volgende bericht.
    Dikke tuut
  12. Jan en Greetje:
    5 oktober 2016
    Lieve Marije en Herman. Mooi verhaal. Mooie foto's. Sprak vandaag een studente die na haar studie ook wilde reizen en backpacken door Australië. Nou je kunt begrijpen dat ik enthousiast was. Prettige reis verder.
  13. Roelof:
    31 oktober 2016
    Hey bevoorrechte arbeiders,

Het klinkt alsof jullie doen waar jullie goed in zijn. Genieten, teamwork en socializen. En waar het bij Herman in het pretpart al snel te hard gaat, gaat het in het verkeer vaak te langzaam. Je zou zeggen dat ie daar ooit wat van gaat leren. Haha! Geniet vooral verder!
  14. Anita:
    23 november 2016
    Hallo Herman & Marije,
    OMG al n heerlijke tijd onderweg zie ik en nu aan de andere kant vd wereld.
    Super tof, geniet ervan, ik geniet van jullie verslagen en kom veilig terug!