Van het Great Barrier Reef tot de Great Ocean Road

28 oktober 2016 - Seymour, Australië

Hallo beste familie, vrienden, collega's, relaties en andere belangstellenden,

Wat een geweldig land is Australië! De mensen zijn echt enorm aardig, de natuur is echt prachtig en het weer is er super! We hopen dat de lezers die al in Australië zijn geweest door dit verhaal zich weer even terug wanen. Voor de lezers die er nog niet zijn geweest hopen we een goed beeld van de Oostkust te kunnen geven.

Pak lekker een kop koffie, thee, fris of een andere versnapering en neem de tijd voor dit verhaal want in 35 dagen hebben wij veel van Australië gezien!

Ons avontuur in Australië begon op 1 oktober direct interessant. Na 13 uur vliegen waren wij beide niet meer zo scherp en bleek het invullen van het douaneformulier nogal een opgave. Wij hadden beide over het woord "fruit" heen gelezen. Na het oppikken van de bagage moesten we door de douane omdat we meerdere items bij ons hadden die ze eerst moesten controleren. We stonden netjes 2 uur in de rij en toen kwam snuf de hond langs. Bij niemand stopte deze viervoeter maar uitgerekend bij ons besloot hij te gaan zitten. Hij kreeg een koekje als beloning en wij werden uit de rij gepikt. De beste man pakte de sinaasappel er direct uit en zei: You can't bring this into Australia. Ik reageerde: That's okay. We will eat right here. Dat mocht echter niet en hij gooide hem weg. Toen kwam hij met de opmerking dat wij in Nederland over het algemeen toch wel goed in Engels zijn en dat wij het woord fruit toch wel moesten kennen. Wij antwoorden instemmend en boden onze verontschuldigingen aan. Deze nam hij aan en gaf ons een boekje met wat wel en niet mee mag in Australië en dat de meegebrachte sinaasappel normaal een boete van 360 AUS opleverde. Na dit spannende moment moesten we nog een uurtje wachten voordat we onze shiny huurauto konden ophalen en ons avontuur echt begon.

We zijn in Cairns gestart en zijn via de gehele oostkust naar Melbourne gereden. Via route/kaart kunt u zien welke plekken we allemaal hebben bezocht.

Het vervelende van deze route was dat er erg veel strand aanwezig was. In combinatie met de hoge temperaturen werden wij dus regelmatig gedwongen tot een strand dag.

In Cairns hebben we een pakket geboekt met allemaal activiteiten. De toko waar Marije dit heeft geboekt heet Happy Travels. U kunt zich Marije haar gemoedstoestand wel voorstellen. Echter toen er betaald moest worden werd eens te meer duidelijk dat dit land ontzettend duur is.

De activiteiten in het pakket waren: Snorkelen op het Great Barrier Reef in Cairns, twee nachten op Magnetic Island, twee nachten zeilen langs de Whitesunday eilanden, vier nachten (waarvan twee kamperen op Fraser Island) in Rainbow beach en een golfsurf les in Byron Bay. Van elke activiteit hebben we foto's geplaatst in het album bij deze blog.

We hebben in Australië geslapen in hostels of Airbnb en vooral dit laatste beviel erg goed. Een speciale vermelding gaat toch wel uit naar onze Airbnb host in Rainbow beach. Hij heet Lawrence en is piloot. Niet van een Boeing maar van het lokale parachute bedrijf. Marije was meteen enthousiast (nog steeds in Happy Travels mood) en maakte graag gebruik van de deal die hij aanbod. We konden springen vanaf 10000 feet voor de prijs van de sprong van 6000 feet. Nou dat wilde Marije wel. De volgende middag na een lichte lunch was het zover en zijn we de lucht in gegaan. Marije was lichtelijk zenuwachtig en ik scheet 7 kleuren. Het fijne was dat ik eerst mocht. Marije zat breed uit te lachen in het vliegtuig toen de deur open ging en ik mijn benen naar buiten moest doen. We waren dus beide zenuwachtig maar na de sprong waren we ontzettend blij dat we het hebben gedaan. Wat ontzettend vet was dit! Marije haar tekst voor de sprong was: "Een wereldreis draait om grenzen verleggen. Dit is dus een mooie kans."

Ook de surf les in Byron bay was zo'n grensverleggend moment. Na de eerste drie golven wilde Marije het surfboard al achter in mijn nek gooien (die surf les was mijn idee). Echter na even volhouden stond ze en ging het super. Wat het extra bijzonder maakte is dat er een walvis op ongeveer 200m van ons vrolijk sprong. Ook mijn top collega Marina had erg genoten van deze les aangezien er bij aanvang van de les een groep van zo'n 30 dolfijnen op onze surfpelk aan het zwemmen was.

Na Byron Bay zijn we naar Sydney gegaan. Hier hadden we een Airbnb direct aan de overkant van de stad. We waren met de ferry binnen 20 minuten in het centrum. We hebben erg genoten van Sydney. De stad kwam op ons over als een combinatie van NYC en London. Ook hier kunt u foto's van vinden in het album.

We gaan dit gedeelte van onze reis afsluiten in Melbourne. Hier rijden de Great Ocean road. Op 3 november vliegen we naar Nieuw Zeeland. Hier blijven we tot 30 november.

We wensen iedereen veel succes de komende weken en tot de volgende blog!

1. Miranda:
    28 oktober 2016
    In 1 woord: fantastisch!!
  2. Jan en Greetje:
    28 oktober 2016
    Een heel erg leuk verslag. Het is genieten om dit te lezen. Ben trots op jullie.
  3. Audrey hummel:
    28 oktober 2016
    Thank you for sharing hugs .Opa and Audrey.
  4. Gerben:
    28 oktober 2016
    Mooi verhaal, helaas werkt de youtube link niet
  5. Klazien:
    28 oktober 2016
    Wat weer leuk geschreven, zal nog afkicken worden als jullie terug zijn en weer gewoon net als iedereen aan het werk moet
  6. Wilfred vd W:
    28 oktober 2016
    Ritje: Leiden - Utrecht. Vlot en lekker geschreven Herman! Fantastisch avontuur weer. Mr and Mrs Globetrotter — have a great journey!

Growt
  7. Cerien:
    28 oktober 2016
    WoW! Fantastisch en leuk om te lezen!
    Gr. Cerien
  8. Jansje Bisschop:
    28 oktober 2016
    Wat moet dat allemaal een geweldige ervaring zijn. Ik ben wel een klein beetje jaloers.
    Nog veel plezier en lekker genieten
  9. Silvia Gijsen:
    28 oktober 2016
    Hebben jullie nooit borderline security gekeken? ;-) Hihi.
    Australië is super streng op fruit en planten, zaden, dierlijke producten en dergelijke!
    Maar dit zal vast niet weer gebeuren denk ik ;-)
    Leuk om de blogs te lezen en heel veel plezier!
  10. Nicky:
    29 oktober 2016
    Het moet toch ontzettend moeilijk zijn om alles wat jullie zien, beleven en ervaren op een korte en krachtige manier te schrijven. Maar echt waar, jullie geven zo'n mooi beeld van jullie reis, de highlights en jullie belevenissen.
  11. Marleen:
    30 oktober 2016
    Wat fantastisch dat jullie zoveel mooie dingen beleven! geniet!! Maar dat doen jullie volgens mij in volle teugen! X
  12. Roelof:
    31 oktober 2016
    Hoi globetrotters!

Excuses voor de late interesse op de site, maar mooi dat jullie zoveel vertier hebben gekend na the lift off! Ik ga ff verder lezen. Ps: Waar is die vijfde P(ens)? Ik miste hem op de foto's
  13. Roelof:
    31 oktober 2016
    Vet! Springen, surfen, walvissen, dolfijnen, zeilen, bakken, rijden en zon. Wat een jaloezie heb ik gevonden! Veel plezier in New Zeeland!
  14. Arjan:
    6 november 2016
    Hee Marije en Herman,
    Wat een mooie verslagen en prachtige foto's zeg! Al veel gezien en beleefd en ook tijd om het op waarde te schatten las ik, mooi.
    Geniet van Nieuw Zeeland, benieuwd wat jullie daar gaan meemaken.
    Groeten Arjan
  15. Stef:
    11 november 2016
    Hallo Marije en Herman,

Jaloers hier hoor, ontzettend mooi plekken hebben jullie gezien en hier vanmorgen ruiten krabben dus geniet van het klimaat. Leuk om op deze manier even een kijkje in jullie wereld te krijgen en voor ons ook even de grens te verleggen. Heel veel plezier en geniet en pas goed op jullie zelf.