50/50

18 november 2016 - Abel Tasman, Nieuw-Zeeland

Hallo beste lezers, volgers en andere belangstellenden,

Afgelopen zondag was het helaas zo ver. We zijn aangekomen op de helft van onze reis. We kwamen dan ook samen tot de conclusie dat de wereld te groot is om in vijf maanden te zien. Wel zijn we weer twee landen dichter bij onze ultieme wens gekomen. Onze ultieme wens is om samen 100 landen te bezoeken. Iets meer dan de helft van alle landen ter wereld en de teller staat nu op 26 (Mocht het u interesseren welke dit zijn kijk dan even op ons profiel) We zijn dus aardig op weg.

We zijn inmiddels al weer twee weken in Nieuw Zeeland (wat voor ons beide de verste bestemming van huis is, 12 uur tijdsverschil en 18.500 km). De eerste tien dagen hebben we erg mooi weer gehad (wel wat fris), daarna 3 dagen regen maar nu gelukkig weer volop zon. Van de aardbeving hebben wij gelukkig geen last van gehad.

Voordat we vertellen over onze avonturen in Nieuw Zeeland nemen wij jullie nog even terug naar de laatste dagen Australië. Die waren namelijk erg bijzonder. We hebben de Great Ocean road gereden en dat was in een woord geweldig! Daarna hebben we bij de Malic familie in Melbourne geslapen (dhr Malic is een broer van Mirfeta. Afgelopen jaar heb ik haar zoon Danin getraind en zo kwamen we in contact met dhr Malic). Deze mensen waren zo enorm aardig voor ons, dat we haast een gevoel van schuld ontwikkelen richting hen. Ze hebben ons overal mee naar toe genomen, in en rond Melbourne, en wij hebben een erg leuke tijd gehad. De laatste avond hebben we afgesloten met een Bosniesche bbq. Natuurlijk hoorde hier ook Baklava bij waarvan Marije inmiddels het recept in haar bezit heeft. Dit tot tevredenheid van mijzelf ;).

Nu zijn we al twee weken in NZ en hebben we al weer veel gezien en gedaan. Een vuurwerk show in Christchurch, de meest zeldzame pinguïn ter wereld gezien in Moeraki, de hoogste berg in NZ namelijk de Mt Cook, boottocht op Milford Sound (een Fjord met werkelijk adembenemende uitzichten) bijzondere steen formaties bij Nugget Point, een overnight cruise naar Doubtfull sound, wandelingen naar de Fox Glacier en de Franz Josef gletsjer en gisteravond hebben we voor het eerst pannenkoeken gemaakt. Dit omdat we na het eten de Pancake Rocks in Punakaiki hebben bekeken.

Natuurlijk lijken wij soms ook op Chinezen en toveren wij ook bij elk wereldwonder de camera te voorschijn. Kijk voor de foto's van onze activiteiten in het fotoalbum. We hopen dat u dan een beetje een beeld krijgt van wat we zien en doen.

We gaan in een strak tempo het land door en misschien hebben we wel iets te strak gepland maar we genieten volop. We slapen in onze limo en die bevalt na een grondige schoonmaak erg goed. Wel is het slim om de deur niet op een kier te laten staan tijdens de regen als je gaat tandenpoetsen want dan heb je ineens een waterbed :) dit tot vermaak van Marije want het was mijn kant van het bed.

Die limo van ons is trouwens geen zuinig beestje. We staan elke dag aan de pomp en de benzine kost hier gemiddeld 1.90NZD wat neer komt op ongeveer 1.28 euro per liter.

Ook weten die Nieuw Zeelanders wel raad met toeristen. Werkelijk overal vragen ze geld voor. Hierdoor moeten we soms keuzes maken. Een helicopter vlucht met wandeling op een gletsjer kost 587 euro samen. De cruise op Doubtfull Sound kostte hetzelfde. U begrijpt dat die geldkraan langzaam dicht wordt gedraaid naar mate het einde vordert, dus helaas kunnen we niet alles doen. Ook de overtocht naar het Noorder eiland kost een godsvermogen. Het budget dat we hadden gesteld gaan we met alle gemak halen :) We zijn halverwege de reis maar het budget zit al op driekwart voor de trip.

Aanstaande zondag gaan we naar het Noordereiland en ook daar hebben we een volle planning. Op 30 november zit NZ er weer op en gaan we richting Azië. Daar zullen we weer een blog schrijven.

Voor nu wensen we iedereen een fijn weekend en tot de volgende keer!

Marije en Herman

1. Jan Wicher:
    Hi Marije en Hermpie,

Mooie verhalen en foto's wederom! Alweer op de helft.. Geniet ervan met elkaar en erg benieuwd naar jullie volgende reisverhaal en foto's.. ENJOY!!
  2. Klazien:
    18 november 2016
    Wees maar blij dat jullie zo'n mooie reis kunnen maken, herinnering voor het leven zijn meer waard!
  3. Iris:
    18 november 2016
    Wat een geweldige belevenis! Jullie genieten volop zo te lezen! Heel veel plezier nog!!
  4. JW:
    Waar is die Lord of the Rings foto dan?!:p
    En die hobbits wonen op het Noorder eiland toch?!
    Goed weekend!!
  5. Hilbert:
    18 november 2016
    Wat een heerlijk verhaal weer ! blijf volop genieten van het mooie avontuur en van elkaar.
  6. Reinier Kuper:
    Super! en geniet!
  7. Nicky:
    18 november 2016
    De titel beschrijft meteen de blog: kort en krachtig. Een plezier om te lezen. Heel veel plezier nog!
  8. Linda:
    18 november 2016
    Te gek !! Wat gaat de tijd snel, maar nog prachtige dingen in het vooruitzicht . Groetjes uit Rome xxx
  9. Miranda:
    18 november 2016
    Klinkt weer fantastisch. Gelukkig is Azië in verhouding een stuk goedkoper .
  10. Naamgenoot:
    22 november 2016
    Heerlijk wat een verhalen en bijzondere ervaringen, ik ga een wereldreis ook op mijn bucket list zetten!, groet Herman
  11. Raymond:
    22 november 2016
    Mooie verhalen en foto's. Brengt me weer terug naar een jaar geleden (alweer). Veel plezier nog, genieten dat lukt wel zo te zien.
    Groet,
    Raymond
  12. Johnny:
    23 november 2016
    Wat fantastisch wat jullie allemaal zien en beleven. veel plezier verder.
    groet johnny
  13. Gea Luttels:
    23 november 2016
    Hoi wereldreizigers,
    Ik word zo langzamerhand stikjaloers op jullie. Nieuw-Zeeland staat ook nog op mijn verlanglijstje. Na het zien van de foto's toch maar eens werk van gaan maken. Heel veel plezier nog. Groeten Gluttels.