Azië deel één

25 december 2016 - Ban Houayxay, Laos

Hallo lieve familie, vrienden, collega's en andere lezers,

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben. We zijn inmiddels ruim 3 weken in Azië. Het echte Azië virus (wel net een buikvirus gehad daarom is de blog later) waar veel vrienden en bekenden over spreken hebben wij nog niet te pakken.

Om in te komen zijn we begonnen in Singapore. Dit is in onze ogen een klein beetje Azië en een klein beetje westerse wereld. We hebben ons hier uitstekend vermaakt en vonden het een leuke stad. Vooral het verblijf in Marina Bay Sands was de kers op de taart. Over het prijskaartje hebben we het dan maar even niet.

Na Singapore zijn we naar Kuala Lumpur gegaan en dat was toch wel echt Azië. Wat een stank en rotzooi daar. Wel vonden we de mensen erg vriendelijk en vooral het eten op de straat vonden we beide erg gaaf om te zien. Op elke hoek van de straat staat iemand iets te grillen.

Na KL zijn we naar Thailand gevlogen. Hier eerst vier dagen in Bangkok gespendeerd en van alles bekeken. Dit vonden we een leuke stad en hebben we veel tips gekregen van andere reizigers over locaties in Azië die leuk zijn om te bezoeken.

Dat Azië trouwens goedkoop is valt ons nog wel tegen. Misschien was dat 15 jaar geleden maar nu betalen we voor excursies en activiteiten bijna normale prijzen. Wel hebben we echte leuke dingen gedaan samen. Zo hebben we een fietstocht met Co van Kessel in Bangkok gedaan, zijn we naar de skybar geweest waar de Hangover 2 is opgenomen, hebben we een dag tempels bezocht (en dat is voor ons voor één dag prima maar hoeven we niet meerdere dagen voor uit te trekken) en hebben we vakantie gevierd op het eiland Koh Chang. Daarnaast hebben we meerdere massages gehad (die zijn hier zo goedkoop en omdat de bedden hier zo ontzettend hard zijn heb je bijna wel 2x per week een massage nodig). Ook hebben we in Chiang Mai een Thaise kookcursus gevolgd en een dag als olifanten verzorger beleefd in de jungle. We hebben verschillende avond markten bezocht met heel veel lekker lokaal eten en hebben we lekker gerelaxed in Pai. Dit was net 'iets te relaxed'. We hebben een scooter gehuurd en zijn hier vrolijk mee op pad gegaan maar nooit naar de tank gekeken. We stonden dus nog geen 15 min later in de middle of nowhere aan de kant van de weg zonder brandstof.

Ook hebben we echt heel veel leuke mensen ontmoet met wie we in de avonden gezellig uit eten gaan en steden verkennen. Dit is voor ons dan wel weer heel leuk in Azië want we verblijven in guesthouses waar we weer anderen ontmoeten en snel connecties leggen.

Kerst zal er voor ons dit jaar wel iets anders uit zien. We zijn gister in Laos aangekomen en we merken weinig kerstsfeer.

Morgen gaan we een van de hoogtepunten van de reis beleven. We gaan drie dagen lang ziplinen in de jungle en slapen in boomhutten op 40 meter hoogte. Hier kijkt vooral Marije de hele reis al naar uit. Oud en nieuw vieren wij in Luang Prebang in Laos.

Vanaf 2 januari zijn we in Vietnam en reizen we via Sapa en Hanoi langs de kust naar het zuiden.

Wij wensen jullie allemaal een fijne kerst en een gezond 2017!

Marije en Herman

1. Mariska:
    25 december 2016
    Wauw wat een mooie verhalen en prachtige foto's! Jullie ook fijne feestdagen en tot in 2017!
  2. Jurian:
    25 december 2016
    Toppers, wederom erg leuk om te lezen. Ondanks dat jullie niet echt in Kerstsferen verkeren wens ik jullie fijne feestdagen toe en alvast een goed en gezond 2017!
  3. Gerco:
    25 december 2016
    Herman en Marije, leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar en ook gewoon lekker eerlijk Heleen, Fenna en ik wensen jullie een fijne kerst en hopen dat jullie nog ergens een kerstboompje kunnen vinden
  4. Klazien:
    25 december 2016
    Vanuit Hoogeveen ook voor jullie fijne kerstdagen.
    Dat ziplinen lijkt me spannend zeg! Veel plezier alvast.
  5. Sander:
    25 december 2016
    Mooi verhaal weer! Jullie fijne feestdagen toegewenst!
  6. Raymond:
    25 december 2016
    Leuke samenvatting, veel plezier in de boomtoppen en fijne kerst!
  7. Herman:
    25 december 2016
    Wat een belevenissen en mooie ervaringen, geweldig dat jullie dit doen. Fijne feestdagen, een mooie jaarwisseling en al het goede voor 2017!
  8. G. van 't Oever:
    Hoi Marije en Herma
    Wat fantastische om jullie blogs te lezen over jullie avontuur.
    Fijne feestdagen en een fantastisch mooi 2017.
  9. Harry:
    25 december 2016
    Gaaf. Zomer daarzo! Leuk om mee te lezen. Fijne kerst en prettige jaarwisseling! (ook het vuurwerk zal er wel anders uitzien? )
  10. Liset:
    26 december 2016
    Hoi Herman en Marije,

Wat een geweldige reis zijn jullie toch aan het maken, leuk om weer te lezen wat jullie allemaal meemaken! En prachtige foto's zeg. Lekker genieten en vanuit ons kikkerlandje alvast een geweldig 2017 gewenst!
  11. Joyce Bremer:
    26 december 2016
    Leuke reisverhalen om te lezen!
    Geniet er van!

Een mooi 2017 gewenst!
  12. Roelof:
    28 december 2016
    klinkt avontuurlijk allemaal!!! Zo ook het scooterverhaal ;)