Azië deel 2

16 januari 2017 - Mui Ne, Vietnam

Goedemorgen allemaal!

Natuurlijk wensen wij jullie allen eerst een Gelukkig Nieuwjaar!

Marije en ik beginnen 2017 in ieder geval goed met een maand vakantie. Heerlijk :)

De afgelopen weken hebben we weer een lekker vol programma afgewerkt met voor ons een paar unieke momenten op avontuurlijk en cultureel gebied. We kunnen in ieder geval stellen dat Vietnam één van de hoogtepunten van onze reis is. We zullen proberen het kort te beschrijven.

Allereerst onze kerst. Kerst in Laos was een deceptie! Eigenlijk hebben we er helemaal niets van mee gekregen en dat was best jammer. Tweede kerstdag stond echter onze jungle zipline tocht op het programma, dit was echt geweldig. We sliepen de eerste nacht in de hoogste boomhut van de wereld, op 50 meter hoogte. We sliepen hier met zes anderen en een stuk of 100 spinnen en een kleine 20 ratten. Je kon alleen in de hut komen met een zipline, dit was echt enorm gaaf. Ook de tour door de jungle was geweldig. In de video kunnen jullie zien dat we tegelijk aan de lijn hingen. Dat was een mooi moment en haalden we een snelheid van 65 km per uur. De tweede nacht waren er minder ratten en dankzij de oordoppen hebben we heerlijk geslapen.

Je kan een video van de jungle ervaring zien onder het kopje video's.

Na de jungle tocht hebben we twee dagen met een slowboat over de Mekong gevaren om onze volgende bestemming Luang Prebang te bereiken. Deze boottocht was adembenemend en we kregen de natuur en cultuur van Laos d.m.v de afgelegen dorpjes mooi te zien. Oud en Nieuw hebben we samen met een Duits stel gevierd. We zijn veel te luxe maar super lekker uit eten geweest. Om half 12 waren we klaar met eten en zijn we naar het centrale plein gelopen. Hier stonden ongeveer 2000 mensen te luisteren naar een optreden van een locale zanger. Niemand kon er chocolade van maken. Toen het moment daar was kwam de goveneur van de provincie op het podium om af te tellen. Tijdens het tellen van hem begon een andere groep te tellen, werd het vuurwerk (dat 13 seconden duurde in totaal) afgestoken bij tel 4 en werd er door weer anderen al Happy New Year geschreeuwd. Al met al een geweldige ervaring. We hebben nog twee dagen de stad verkend en vonden Laos echt een heel erg leuk land met vriendelijke mensen en een prachtige natuur.

Inmiddels zijn we twee weken in Vietnam en dit land vinden we allebei geweldig. De mensen zijn zo enorm aardig, de natuur is heel erg mooi en de historie is machtig interessant.

We zijn begonnen in Hanoi. Echt een enorme leuke stad. We hebben het oude kwartier verkend, de Frans gebouwde gevangenis bekeken en we hebben een planning gemaakt voor de rest van de reis.

Vanuit Hanoi hebben we eerst Ha Long Bay bezocht. Hier tref je 1959 eilanden aan die grotendeels onbewoond zijn. We hebben ons laten vertellen dat dit één van de zeven wereldwonderen is. De eerste nacht sliepen we op een boot met een groepje van acht en de tweede nacht op een privé eiland met een bungalow waar je u tegen zegt.

Na Ha Long Bay zijn we naar de rijstterassen van Sapa gegaan met de nachttrein. Een leuke rit en de volgende ochtend om zeven uur waren we in het dorpje. Daar werden we in een hotel ontvangen met een ontbijt en konden we even douchen. Daarna begon onze tocht van 17 km door de rijstvelden. Echt prachtige foto's heeft die opgeleverd. Aan het einde van de tocht werden we ontvangen bij een lokale familie waar we de nacht gingen doorbrengen. Hier sliepen we op dunne matrasjes op de grond, was er geen verwarming en geen luxe. Marije heeft samen met een andere meid geholpen met het koken.

Tijdens de avond kregen we een heerlijke voetmassage en kregen we te horen over de cultuur van de stammen in Sapa.

Onze guide was 31 jaar oud en had vijf kinderen waarvan de oudste 14 is. In Sapa is het gebruikelijk dat de mannen alles krijgen wat ze willen. Als een man een leuke meid heeft gespot achtervolgt hij haar meerdere malen. Op een gegeven moment gaat hij naar haar huis en ontvoerd hij haar voor vier dagen. Tijdens die vier dagen laat hij haar niet uit het zicht. Als ze de dagen heeft volbracht dan gaan ze trouwen. Nu mag dat volgens de wet pas vanaf 18 maar vroeger gebeurde dit al vanaf 14 jaar. Het sterfte cijfer ligt hier voor zowel het kind als de moeder enorm hoog. Er is wel een ziekenhuis maar vaak doen de moeders het zelf thuis. Of soms hebben ze geen scooter dus kunnen ze niet naar het ziekenhuis toe. Erg indrukwekkend om te leren hoe het er in de stammen aan toe gaat.

Na Sapa zijn we direct door gevlogen naar Hue. Hier hebben we een Easyrider motor tour gedaan naar de voormalige grens tussen Noord en Zuid Vietnam en hebben we de Vinh Moc tunnels bezocht. In de tunnels leefden zo'n 600 mensen op 15 tot 30 meter onder de grond om te schuilen en te vechten tegen de Amerikanen. Elk mens dat in deze tunnels leefde heeft zeven ton aan bommen op zich gekregen. Ook hebben we verschillende musea bezocht waar bommen en andere attributen van de Amerikanen stonden op gesteld. Zelfs nu raken er nog mensen ernstig gewond door alle mijnen die nog verborgen liggen. Wij hebben ons meerdere keren hardop afgevraagd wat die Amerikanen hier in vredesnaam hadden te zoeken. Onze gids zei dat de Vietnamezen vermoeden dat ze vooral hier waren voor de olie, rubber en de 7000 ton goud die ze mee terug hebben genomen. Deze tour heeft in ieder geval erg veel indruk op ons gemaakt.

De volgende dag hebben weer een easyrider tour gedaan van Hue naar Hoi An. Dit was echt een prachtige route langs een aantal mooie bezienswaardigheden waaronder de beroemde Hai Van pass.

Hoi An zelf was ook zeker de moeite waard aangezien hier de oude huizen vanuit de rijke warenhandel van vroeger nog overeind staan. Ook kan je hier kleding op maat laten maken voor een aantrekkelijke prijs. Aangezien mijn broer later dit jaar gaat trouwen hebben we beide een geschikte outfit gekocht.

Nu zitten we in de trein naar onze één na laatste bestemmingen in Vietnam, Mui Ne. Hier blijven we 6 nachten en hopen we lekker vakantie te kunnen vieren met zon, zee en strand.

Op de 23e vliegen we naar Dubai en de 26e terug naar Amsterdam.

Nog even en onze wereldreis zit erop!

Geniet van jullie zondag en tot snel!

Groet,

Marije en Herman

1. Nick Brouwer:
    16 januari 2017
    Hallo Marije en Herman, hartstikke gaaf om op deze manier betrokken te bijven bij jullie reis. Hele mooie verhalen, foto's en video's. Wat een pracht avontuur die jullie het hele leven zal bij blijven denk ik. Keep having fun!
  2. Willem:
    Hi Marije en Herman,
    Goed om te lezen dat jullie nog steeds lekker genieten!
    Maak een mooie tijd van de laatste periode en tot ziens in Nederland
  3. Gea Luttels:
    16 januari 2017
    Hoi Marije en Herman. Nog even lekker genieten van het laatste weekje. Tot gauw.
  4. Gerda:
    16 januari 2017
    Wat een mooi verhaal Herman en Marije!
    Het was net of ik er ook was.
    Veel plezier de laatste weken.
  5. Klazien:
    16 januari 2017
    Mooi filmpje ook van die zipline ervaring!
    Geniet van de laatste 10 dagen en tot de 26e!
  6. Harry:
    16 januari 2017
    Gaaf gaaf gaaf. Geniet ernog ff van!
  7. Johnny:
    17 januari 2017
    Mooi verhaal van jullie geniet er nog maar even van.
    gr van johnny
  8. Roelof:
    17 januari 2017
    Geweldig filmpje, mooie foto's. Kan niet wachten tot jullie weer terug zijn!
  9. Nicky:
    19 januari 2017
    Super tof! Voor ons gaat de tijd al snel, maar voor jullie zal dat helemaal voorbij vliegen!